دیابت نوع 2 و چاقی: ما واقعا در مورد این دو بیماری چه می دانیم؟

7 اکتبر 2016- عوامل اقتصادی و اجتماعی منجر به افزایش چشمگیر دیابت نوع 2 و چاقی درسراسر جهان شده است. در یک بازنگری جدید، پرفسور McCarthyاز دانشگاه آکسفورد درانگلستان و پرفسور Franksاز دانشگاه لوند در سوئد به بررسی علل واقعی و اندرکنش عوامل ژنتیکی و شیوه‌ی زندگی بر ابتلا به دیابت و چاقی پرداختند.

 محققان معتقدند با مطالعه‌ی نحوه‌ی بیان ژنها در پاسخ به عوامل زیست محیطی و تغییرات در شیوه‌ی زندگی، ما قادر به طراحی بهتر توصیه‌ها و درمانها بصورت فردگرایانه خواهیم بود.

دکتر Paul Franksمی‌گوید: عوامل زیست محیطی که در فرآیندهای سلولی و فیزیولوژیکی اختلال و مزاحمت ایجاد می‌کنند و فرد را مستعدبیماریهای نظیر دیابت نوع 2 می‌نمایند احتمالاً این کار را از طریق فعال کردن یا غیر فعال کردن و مجدداً فعال کردن و یا مدولاسیون عملکرد ژنوم انجام می‌دهند، یک دلیل منطقی قانع کننده پشت این مفهوم وجود دارد اما جزئیات کمی در مورد نحوه‌ی انجام این فرآیندها کشف شده است.

او در ادامه گفت: با این حال شواهد جدیدی در مورد تغییرات اپی ژنومیک نظیر متیلاسیون DNAو تغییرات هیستون ها که بر نسخه برداری ژنها و ترجمه‌ی آنها به پروتئین‌ها تأثیر می‌گذارند (اینکه چه ژنی نسخه برداری و ترجمه شود و کدامیک خاموش شوند)، بدست آمده است که از ویژگی‌های مهم این پروسه هستند.

تحقیقات پیشین با تمرکز زیاد بر اجزاء رژیمهای غذایی و اینکه چه رژیمی برای کاهش خطر چاقی و دیابت نوع 2 مناسب تر است، انجام شده‌اند، اما تاکنون هیچ مدرک روشنی از داده‌های آزمایشات بالینی یا مطالعات اپیدمولوژیک بدست نیامده است که نشان دهد یک رژیم غذایی خاص برای کاهش وزن دراز مدت یا کاهش خطر ابتلا به دیابت مطلوب‌تراست.

برخی از انواع چربیهای تغذیه‌ای مضرند در حالیکه برخی دیگر اثرات محافظتی دارند. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که بعید به نظر می‌رسد که کاهش مقدار قندخون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با مصرف مکمل‌های ویتامین D، صحت داشته باشد.

درسالهای اخیر توجه بسیار زیادی به نقش میکروبیوم روده در ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی معطوف شده است. دکتر McCarthyمی‌گوید: مطالعات متعدد نشان داده‌اندکه در ترکیب میکروبیوم روده‌ی افراد سالم و افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 تفاوت هایی وجود دارد اما علت و معلول آن مشخص نشده است.

 او افزود: علاوه براین، بالا بودن و پایین بودن وزن زمان تولد نسبت به میانگین وزن طبیعی با ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی ارتباط دارد. به نظر می رسد این ارتباط منعکس کننده‌ی اندرکنش متقابل و پیچیده‌ی تغییرات ژنتیکی در جنین و مادر همراه با تأثیرات داخل رحمی باشد.

چالش اصلی درک مکانیسم علت ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی است و اینکه چرا این دو بیماری در40  تا 50 سال گذشته شیوع بیشتری یافته‌اند.

 دکتر McCarthyمی‌گوید: ما فقط درکی سطح از این موضوع داریم، غالباً شیوه‌ی زندگی غربی و اجزای این زندگی مدرن سرزنش می‌شوند اما هنوز اثرات مخرب این عوامل بطور کامل مشخص نشده است، ما همچنین می‌د‌انیم که این اتفاق بر اساس پس زمینه‌ای از صدها تفاوت ژنتیکی است که بر استعداد ابتلا افراد تأثیرمی‌گذارند. این یافته‌های ژنتیکی به ما در درک مکانیسم‌های دخیل در این دو بیماری کمک بسیاری کرده‌ و ما را به درک ارتباط بین عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی هدایت نموده است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161007084635.htm